Yamaha geschiedenis

Torakusu Yamaha

Een bedrijf waar muziek in zit

In 1887 richt Torakusu Yamaha een bedrijfje op dat orgels maakt. Tien jaar later gaat dit door een fusie op in de Nippon Gakki Company. In de loop der tijd zal dit bedrijf steeds verder worden uitgebreid en een steeds groter scala aan muziekinstrumenten vervaardigen, en bijvoorbeeld ook platenspelers produceren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt de onderneming bovendien ook vliegtuigpropellers.

De machines die hiervoor gebruikt zijn, blijven na de oorlog werkeloos achter. Na een tijdje besluit Genichi Kawakami, die op dat moment de onderneming leidt, op zoek te gaan naar een nieuw doel voor dit machineel. Uiteindelijk besluit hij dit te gebruiken voor het vervaardigen van een vervoermiddel dat sterk in opkomst is: de motorfiets. De dochteronderneming die hij daarvoor opzet, en het nieuwe motormerk dat deze bedrijfspoot gaat produceren, vernoemt hij naar grondlegger Torakusu Yamaha.

(Origineel artikel: Motorfietsen.org)
(Orginele foto van: yamaha.com)

C&J Yamaha XT500

C & J staat voor de namen Jeff Cole en Steve Jentages, twee mannen uit Californië die in de vroege 70 er jaren begonnen zijn met frame bouw. Een van de eerste frame's die door hun gebouwd werd was voor de stuntman Evel Knievel. De eerste motorcrossframe's werden in 1972 gebouwd nadat een distributeur van Japanse motorfietsen bij hun aanklopte en een motorblok bracht waar ze een competitief frame voor moesten bouwen, de berijder was Brad Lackey en werd met dit product de winnaar van de 1972 AMA Grand Prix. Hierna verliet Lackey de states om in Europa aan het wereldkampioenschap deel te nemen en zo werd Brad Lackey de eerste Amerikaanse wereldkampioen MX op een C & J product. Dus op dat moment werden de frame's erg populair en werden wereldwijd verkocht.

Deel deze pagina
Facebooktwitter