BSA geschiedenis

De Birmingham Small Arms Company werd in 1861 opgericht door veertien wapensmeden in de Gun Quarter van Birmingham. Zij hadden tijdens de Krimoorlog (1853-1856) nog wapens aan het Britse leger geleverd, maar dat had inmiddels staatsbedrijven ingericht met Amerikaanse machines voor massaproductie. De smeden in Birmingham besloten daarop zich samen te voegen tot de Birmingham Small Arms Trade Association.

BSA B44-serie

In 1960 had constructeur Brian Martin al een 250cc-crossmotor gebouwd door een BSA C15 van de productielijn te halen en om te bouwen. Het werd een succes: Arthur Lampkin werd in 1961 tweede in het Europees kampioenschap en in 1962 werd Jeff Smith tweede in het wereldkampioenschap. Daarna vergrootte Martin het 350cc-blok van de BSA B40 (dat ook was afgeleid van de C15) tot 421 cc waardoor er een crossmotor voor de 500cc-klasse ontstond. Met deze machine werd Jeff Smith wereldkampioen in 1964 en 1965. Tot dat moment kon de BSA DBD34GS Gold Star Scrambler door privérijders wel worden ingezet als crossmotor, maar dat was een ouderwets blok, nog met een pre-unit-versnellingsbak, terwijl de C15/B40-versnellingsbak in het blok geïntegreerd was. Bovendien ging de Gold Star in 1963 uit productie. Dat betekende dat terrein- en crossrijders alleen nog beschikten over de 500cc-tweecilinder A50W Wasp, die wel geschikt was voor de Amerikaanse Desert Races, maar veel te zwaar voor de motorcross.

B44 Victor GP

In 1966 verscheen de B44 Victor GP, aanvankelijk alleen voor fabrieksrijders, maar later ook voor "gewone" klanten. Ze had de boring van de B40 (79 mm), maar de slag was verlengd tot 90 mm, waardoor de cilinderinhoud op 441,2 cc kwam. De olie voor het dry-sump-smeersysteem werd meegevoerd in het frame. Dat was een semi-dubbel wiegframe met een enkele voorbuis die zich vlak voor de motor in tweeën splitste. Het frame was opgetrokken uit Reynolds 531-buis en er was ook veel magnesium toegepast, onder meer voor het carter. Met slechts 116 kg was ze aanmerkelijk lichter dan de oude Gold Star. Cilinder en cilinderkop waren van aluminium en de cilinder had al een hardverchroomde cilindervoering. De machine werd onder andere ingezet door Jeff Smith, Vic Eastwood, John Banks, Dave Nicoll, Keith Hickman, Jerry Scott, Arthur Lampkin en John Burton, maar ging al in 1967 uit productie, toen de viertaktmotoren in de motorcross werden ondergesneeuwd door de tweetakten van CZ.

(Origineel artikel: https://nl.wikipedia.org/wiki/BSA_B44-serie)

Deel deze pagina
Facebooktwitter