Honda geschiedenis

Honda A-Type

Een droom wordt werkelijkheid

De geschiedenis van Honda is die van Soichiro Honda, een begaafde Japanse ingenieur en zakenman die dol is op techniek en snelheid. Zijn eerste schreden op het ondernemerspad zet hij door een fabriekje op te zetten in cilinderringen. Later zal hij deze onderneming overdoen aan Toyota. Het geld dat de verkoop hem oplevert, gebruikt hij voor het verwezenlijken van een droom: het creëren van een betaalbaar vervoermiddel voor de gewone man. Dat is iets waar het namelijk schromelijk aan ontbreekt in Japan gedurende de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog, waar het openbaar vervoer onder de maat is en brandstof slechts beperkt te krijgen is. Honda tikt 500 motoren op de kop die in de oorlogsjaren gemaakt zijn om elektrische generatoren aan te drijven en bouwt ze om zodat ze als krachtbron voor een fiets kunnen worden gebruikt. Al snel begint hij met behulp van deze motoren ook complete “motorfietsen” te maken.

Vanwege de brandstofschaarste laat hij die op terpentine rijden. Ondanks het feit dat dit betekent dat je flink moet trappen voordat het voertuig eindelijk op gang komt, verkoopt deze vinding uitstekend. Dit succes resulteert in 1948 in de oprichting van een heuse motorfietsfabriek, de Honda Motor Company. Een jaar later loopt daar de eerste echte Honda-motorfiets van de lopende band: het D-Type. Deze motor, die Honda's droom waar maakt, staat ook wel bekend als “The Dream”.

(Origineel artikel: motorfietsen.org)
(Originele foto: world.honda.com)

C & J Honda XR500

C & J staat voor de namen Jeff Cole en Steve Jentages, twee mannen uit Californië die in de vroege 70 er jaren begonnen zijn met frame bouw. Een van de eerste frame's die door hun gebouwd werd was voor de stuntman Evel Knievel. De eerste motorcrossframe's werden in 1972 gebouwd nadat een distributeur van Japanse motorfietsen bij hun aanklopte en een motorblok bracht waar ze een competitief frame voor moesten bouwen, de berijder was Brad Lackey en werd met dit product de winnaar van de 1972 AMA Grand Prix. Hierna verliet Lackey de states om in Europa aan het wereldkampioenschap deel te nemen en zo werd Brad Lackey de eerste Amerikaanse wereldkampioen MX op een C & J product. Dus op dat moment werden de frame's erg populair en werden wereldwijd verkocht.

Deel deze pagina
Facebooktwitter