Ducati geschiedenis

Ducati 60

De eerste motorfiets

De Ducati 60 kan met recht worden omschreven als de eerste motorfiets ooit geproduceerd in de geschiedenis van Ducati.

Na juli 1949 begon het bedrijf uit Borgo Panigale met de verkoop van deze fiets, waarvan het belangrijkste kenmerk het frame was dat was ontworpen door Gian Luigi Capellino (voorheen de ontwerper van soortgelijke frames gemaakt in samenwerking met Caproni, uit Trento), terwijl de motor in feite een bijgewerkt, verbeterde 60 cc-versie van de "Cucciolo" -motor, met een versnellingsbak met drie versnellingen met schakelpedaal en de tuimelaars op passende wijze beschermd door een aluminium afdekking.

De lichtheid en veelzijdigheid van Ducati 60 maakte zijn fortuin, zo erg dat het voor het eerst ook op een vrouwelijk publiek was gericht; het gewicht en de uitzonderlijke kilometerstand maakten hem echt geschikt voor iedereen en voor elke plaats. Bovendien, omdat het zo licht was, konden rijders hun Ducati 60 in hun huizen dragen, zodat deze niet werd gestolen.

(Origineel artikel en foto: Ducati.com)

Ducati mach 1 sc

Fabrieks coureur Franco Farne met een Ducati mach 1 sc

Ducati 250 mach 1 sc (Sport Corsa)

Dit waren met de hand gebouwde fabrieksracemotoren en er werden er slechts enkele tientallen gemaakt in 1965 en 1966. De meeste waren 250's, terwijl er ook een paar 350 werden gebouwd. De SC's waren heel anders dan de Mach 1 productiemotoren waarop ze waren gebaseerd en hadden een dubbel onderbuisframe, zandgegoten motorbehuizingen met de kenmerkende centraal geplaatste olie vulplug aan de voorkant van het carter, zandgegoten 250 F3-koppen die gebruikte kortere nokkenassen, een speciale close-ratio 5-versnellingsbak, verbeterde remmen en ander carrosserie.

De ’65-motoren hadden Grimeca-remmen, terwijl de ’66-modellen, Oldani gebruikten. De lange, smalle tank van glasvezel was ook een onderdeel uit '66, net als de gebogen zitting. Zowel de 250 als de 350 gebruikten SS1 Dell'Orto-carburator in '65, terwijl in '66 de 250 werd uitgerust met een Amal Monoblock. De motoren waren standaard uitgerust met kop- en achterlichten. De 250 woog 115 kg en had een topsnelheid van 190 km/u.


Deel deze pagina
Facebooktwitter